Nie jeden pieszy przemieszczający się przez główne skrzyżowanie, mógł natknąć się na to, że samochody jadą jak jeszcze świeci się czerwone światło dla samochodów. Rzecz niebywale niebezpieczna, a do tej pory nie została weryfikowana, mimo wielu sygnałów od mieszkańców, którzy wyraźnie wskazują, że jest to problem.
Kiedyś z niecierpliwymi kierowcami, którzy mknęli przez niewielkie Jastrowie, radził sobie strażnik miejski, wyposażony w fotoradar. Ówczesna misja straży miejskiej była konkretna i zrozumiała. Dziś radaru nie ma, mimo że Straż Miejska pozostała, a niebezpieczeństwo na głównej drodze wzrasta. Czy temat zostanie podjęty w najbliższej kadencji przez włodarza, któremu zaufa społeczeństwo? Pewności nie ma, ale jest nadzieja.
W małych miejscowościach, aby zainstalować pomiar prędkości i radar z kamerą na światłach w celu zapobiegania jazdy na czerwonym świetle, stosuje się następującą procedurę:
Analiza potrzeb i lokalizacji:
Władze lokalne i organy odpowiedzialne za bezpieczeństwo drogowe oceniają, które skrzyżowania są najbardziej narażone na wykroczenia związane z przejazdem na czerwonym świetle. Choć wskazanie tego skrzyżowania w Jastrowiu nie jest zbyt trudne nawet dla dzieci z podstawówki. Następnie wybierają miejsca, gdzie instalacja takiego systemu byłaby najskuteczniejsza.
Projektowanie i zatwierdzenie:
Przygotowuje się projekt instalacji, uwzględniając lokalizację kamer, czujników i urządzeń pomiarowych. Następnie procedura wymaga zatwierdzenia tego projektu przez odpowiednie instytucje, takie jak Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
Montaż urządzeń:
Po uzyskaniu zezwolenia montuje się kamery na światłach. Urządzenia te rejestrują pojazdy, które przejeżdżają na czerwonym świetle.
Kamery znajdują się przed sygnalizatorem: Pierwsza kamera sprawdza, czy zapaliło się już czerwone światło. Jeśli pojazd przekroczy ustaloną linię (linię zatrzymania lub sygnalizatora), zostaje zarejestrowany.
Druga kamera fotografuje twarz kierowcy oraz przednie tablice rejestracyjne pojazdu.
System czujników w asfalcie działa dzięki zatopionym w asfalcie pętlom indukcyjnym. Pętle są umieszczone tuż za linią zatrzymania lub, w przypadku jej braku, tuż za sygnalizatorem. Po zapaleniu się czerwonego światła system czeka na impuls, który jest wysyłany z pętli w momencie, gdy pojazd na nią najedzie. Następnie kamery rejestrują przejazd pojazdu od przodu, pozwalając stwierdzić, czy auto przejechało przez linię, czy pokonało całe skrzyżowanie na czerwonym świetle.
Rejestracja wykroczeń:
Urządzenia codziennie rejestrują około kilkaset wykroczeń. Na podstawie tych zapisów można ukarać kierowców mandatami oraz punktami karnymi za przejazd na czerwonym świetle.
Warto podkreślić, że kamery na światłach stanowią skuteczne narzędzie w walce z wykroczeniami drogowymi i przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.
Minusem jest to, że przychód z mandatów nie powędruje do budżetu gminy Jastrowie, ale do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, jednak można stwierdzić, że ten minus nie jest aż tak istotny, gdy chodzi o zdrowie, a nawet życie człowieka. Może warto, aby ktoś zadbał o prawdziwe bezpieczeństwo mieszkańców?
Tolek21:20, 05.04.2024
2 0
Natychmiast wykonać 21:20, 05.04.2024