Zamknij

Składniki sukcesu kobiecej firmy

15:14, 08.11.2019 P.K Aktualizacja: 15:15, 08.11.2019
Skomentuj

Czy firma, która działa w nietypowej branży i jest zarządzana przez kobiety może odnieść duży sukces? Tak, bo kobiety do biznesu pcha zazwyczaj pasja i dążenie do wolności finansowej.

- To, czy firma odniesie sukces w dużej mierze zależy od typów osobowości ludzi, którzy w niej pracują, ich doświadczenia i od tego jak dobrze dobiorą się w niej ludzie - mówi Agnieszka Głuszczyńska, psycholog i wykładowca Psychologii w Biznesie, która na co dzień pracuje z kobietami prowadzącymi firmy. - Badania potwierdzają, że mamy predyspozycje do zajmowania pewnych ról zadaniowych i jeżeli ludzie w firmie są tak dobrani, że uzupełniają się zdolnościami, to nie ma znaczenia płeć, tylko kompetencje, doświadczenie i typ osobowości.

Mężczyźni zazwyczaj nastawieni są na sukces finansowy, karierę i działają zadaniowo. Kobiety do prowadzenia swojego biznesu pcha pasja i chęć osiągnięcia wolności finansowej. Mogą osiągnąć to samo co mężczyźni, lub nawet więcej. Empatia i słuchanie ludzi pomagają lepiej poznać współpracowników i potrzeby klientów, a zespół oparty na współpracy zamiast na rywalizacji, może sobie świetnie radzić z logistyką, marketingiem i sprzedażą. 

Idee i pomysły przyszłości

Inna wrażliwość i spojrzenie na biznes mogą generować ciekawe pomysły, które pomagają wyróżnić się w branży. Przykładem może być katowicka spółka Ewy Melanii Gryt - General Hemp Marketing, która stworzyła markę DobreKonopie i zajmuje się wyrobem produktów z konopi siewnych. 

- Kilka lat trwało, zanim skład obecnego zespołu się skrystalizował i podzieliłyśmy się obowiązkami adekwatnie do naszych kompetencji. Zbiegło się to z boomem na konopie, ale zarówno szum wokół rośliny jak i świetny zespół jest ważnym czynnikiem tego, jakie mamy efekty - mówi Ewa Melania Gryt. - Nie planowałyśmy tego, że są u nas niemal same kobiety, ale tak się stało i dostrzegamy w tym dobre strony. 

W firmie Gryt sporo jest takich nowości, o których nie słychać nigdzie indziej w Polsce, a na świecie dopiero zaczyna się o nich mówić. Sięganie do badań i konsultacje z naukowcami zaowocowały m.in. tym, że opakowania, w których sprzedaje się olejki CBD i CBG są z aluminium. Nie jest to przypadek, bo materiał ten chroni przed wpływem sztucznego pola elektromagnetycznego, promieniowaniem z telefonu komórkowego i promieniowaniem innego rodzaju, które negatywnie wpływa na bioinformacyjność, czyli to, ile w produktach m.in. roślinnych jest życia. Można to wyjaśnić na przykładzie jabłka - to, które wyrosło na pestycydach i w pobliżu masztu telefonii komórkowej będzie miało mniej żywych komórek, niż jabłko wyhodowane naturalnie, transportowane i przechowywane w warunkach wolnych od promieniowania. Każde z tych jabłek będzie miało inne działanie na nasz organizm.

- Jako kobiety widzimy biznes inaczej, bardziej z perspektywy człowieka, niż zarabiania pieniędzy. Wręcz idealistycznie. Nie walczymy cenami i wyglądem opakowań, tylko podejściem. Długofalowo nam się to opłaca - dodaje Gryt. - Z drugiej strony, ogromnym atutem w firmie jest to, że ta część naszego biznesu związana z uprawą konopi na polach, jest w rękach mężczyzn. 

Kobiety chcą się konsultować 

Tym, co dodatkowo odróżnia sposób działania kobiet w biznesie od mężczyzn, jest konsultowanie się z innymi na temat własnych pomysłów. Kobiety chętniej spotkają się na networkingu czy omówią swoje pomysły z zespołem.

- To ma dwie strony. Może opóźnić rozpoczęcie działania, ale pozwala zebrać więcej informacji, lepiej poznać potrzeby klientów i lepiej przygotować się do działania - wyjaśnia Agnieszka Głuszczyńska. - To bardzo silna potrzeba kobiet. Nawet na zajęciach ze studentami widzę, jak męska część od razu zabiera się do ćwiczeń, a kobiety najpierw przemyśliwują i szukają wymiany opinii. 

Mężczyźni często są bardziej samodzielni, podejmują decyzje szybciej, mniej je konsultują z innymi, ale nie zawsze rozumieją potrzeby współpracowników czy klientów. 

Wytrwać przy pasji

Kiedy prowadzi się firmę ukierunkowaną na pasję, wytrwanie przy niej może być trudne. Zwłaszcza, gdy branża jest nietypowa, tak jak uprawa i produkty z konopi siewnych. 

- Zajęło nam dwadzieścia lat, żeby znaleźć się w sytuacji, kiedy mogę mówić o sukcesie – mówi Ewa Melania Gryt. - I teraz nie spotykamy się już z sugestiami, żebyśmy zajęły się czymś poważnym. Zwracają się za to do nas po informacje i wsparcie urzędnicy, uczelnie, biegli sądowi, naukowcy i środowisko medyczne, staliśmy się ekspertem w branży. Dzięki temu możemy dalej się rozwijać i realizować kolejne pomysły.

***

DobreKonopie.pl to jeden z prekursorów wyrobów z konopi siewnych (inaczej: włóknistych / przemysłowych) w Polsce. Od 2001 roku prowadzi badania tej rośliny, obecnie produkuje z niej dziesiątki różnorodnych artykułów – suplementów i wyrobów żywnościowych. Marka prowadzi też kampanię edukacją, której celem jest przywrócenie konopiom dobrej opinii w polskim społeczeństwie.

(P.K)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%