Europalety to jedne z najczęściej spotykanych nośników wykorzystywanych w transporcie. Za sprawą optymalnego rozmiaru i solidnej konstrukcji, są one cenionymi konstrukcjami w całej branży TSL (transport, spedycja, logistyka), przez co powszechnie stosuje się je we wszystkich krajach europejskich. Są one niezmiennie używane na rynku już od ponad 70 lat. Jak zmieniły zasady transportu i dlaczego, mimo upływu lat, wciąż są w nim wyborem numer jeden?
Europaleta to powszechnie wykorzystywany nośnik o szerokim zastosowaniu w różnych sektorach przemysłu. Są one wykorzystywane do składowania i przewożenia towarów m.in. w przemyśle spożywczym, przemyśle papierniczym, przemyśle ogrodniczym, przemyśle metalurgicznym czy przemyśle budowlanym. Stosuje się je głównie przy transporcie większych ładunków, natomiast świetnie sprawdzają się również w przypadku mniejszych zamówień.
To, co sprawiło, że tak istotnie wpłynęły na rynek transportowy, jest możliwość ich swobodnej wymiany paleta za paletę i to na terenie całej Unii Europejskiej. Podlegają one bowiem standaryzacji, co oznacza, że każdy taki nośnik jest taki sam i, pod warunkiem oryginalności, spełnia określone wymogi co do wymiarów czy nośności. Mając je na swoim stanie, dostawca nie musi martwić się o przyjęcie nośnika w żadnym kraju europejskim. Może pozostawić je wraz z towarem za kaucją lub dokonać wymiany paleta za paletę. Jeśli chodzi o oryginalność nośników, gwarantuje je oznakowanie EPAL lub UIC.
Ogromny wpływ na popularność europalet ma ich solidna konstrukcja, dzięki której są one bardzo wytrzymałe i wyróżniają się wysoką nośnością. Każdy taki nośnik ma dokładnie takie same wymiary i posiada taką samą liczbę komponentów, które zawsze są ze sobą połączone w określony sposób. Są to dwa dolne i dwa górne elementy wejściowe o wymiarach odpowiednio 1200 x 100 x 22 mm oraz 1200 x 145 x 22 mm, sześć klocków 145 x 100 x 78 mm i trzy 145 x 145 x 78 mm, a do tego trzy poprzeczne belki, po dwie deski środkowe i tak zwane deski pośrednie. Wszystkie te elementy składają się na łączną wagę palety wynoszącą 25 kg.
Jak konstrukcja ta przekłada się na ładowność? Każda europaleta posiada nośność dynamiczną wynoszącą aż 1500 kg oraz ponad 2 razy większą nośność statyczną. Oznacza to, że przy magazynowaniu wytrzymują one obciążenie sięgające nawet 4000 kg. Tak duża wytrzymałość tego typu palet pozwala na przewożenie za ich pośrednictwem przesyłek, których waga przekracza tonę, co przekłada się na szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu.
Oczywiście za zmianę zasad transportu odpowiada nie tylko solidna konstrukcja europalet. Ogromny wpływ na nią miało również samo ułożenie poszczególnych elementów nośników. Każda paleta ma odpowiednią wysokość, a do tego przemyślany rozstaw belek i klocków, co umożliwia ich sprawny transport wózkiem widłowym czy tak zwanymi ręcznymi paleciakami.
Sprawdź pełną ofertę Polskie Opakowania - sprzedaż, skup, naprawa europalet
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz