Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację obwodnicy Bobolic w ciągu drogi krajowej nr 25. Inwestycję za kwotę 38 milionów złotych zrealizuje firma Intercor. Planowane zakończenie prac to rok 2028.
Pozostałym oferentom przysługuje prawo do odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, na co mają 10 dni.
Projekt i budowa w jednym
Obwodnica o długości 1,1 km powstanie w formule "Projektuj i buduj". Oznacza to, że przyszły wykonawca będzie miał 13 miesięcy na przygotowanie projektu i uzyskanie niezbędnej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na prace budowlane przewidziano 15 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Koniec z korkami w Bobolicach
Do niedawna przez Bobolice przebiegały dwie drogi krajowe – DK11 i DK25, a także dwie drogi wojewódzkie, co generowało długie zatory, szczególnie w okresie wakacyjnym. Od końca września 2023 roku kierowcy jadący DK11 mogą już omijać miasto dzięki nowej drodze ekspresowej S11.
Jednak DK25, biegnąca od Bydgoszczy przez Człuchów i Biały Bór, wciąż prowadzi przez Bobolice. W obecnym układzie drogowym kierowcy jadący DK25, aby wjechać na nową S11 w kierunku Koszalina, muszą jeszcze zawracać na południe, by dostać się do węzła Bobolice. Realizacja obwodnicy w ciągu DK25 jest więc kluczowa dla wyprowadzenia całego ruchu tranzytowego z miasta. Nowa trasa skróci dojazd z DK25 do S11 z obecnych 2,3 km (przez Bobolice) do zaledwie 1,1 km (obwodnicą).
Przebieg trasy i udogodnienia dla pieszych i rowerzystów
Obwodnica rozpocznie się w rejonie obecnego skrzyżowania DK25 z ulicą Polną. Na wjeździe do Bobolic, od strony Białego Boru, powstanie rondo. Nowa droga będzie biegła w kierunku południowo-zachodnim przez dolinę rzeki Chociel, gdzie powstanie most na rzece oraz przepust na rowie melioracyjnym. Zakończeniem trasy będzie rondo, które zostało wybudowane na połączeniu układu drogowego węzła Bobolice z obecną DK11. Co ciekawe, obwodnica będzie poprowadzona w śladzie rozebranej w 1945 roku linii kolejowej.
Wzdłuż całej obwodnicy powstanie także ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3 metrów z nawierzchnią bitumiczną, co z pewnością ucieszy lokalnych mieszkańców i turystów.
Dalsze zmiany na DK25
Warto również wspomnieć, że od stycznia tego roku trwają prace nad dokumentacją projektową dla rozbudowy odcinków DK25 od Bobolic do Białego Boru. Prace te obejmą całkowitą przebudowę nawierzchni do obecnie obowiązujących parametrów nośności (11,5 t/oś), przebudowę skrzyżowań oraz budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż trasy. Na odcinku Bobolice - Porost ścieżka pieszo-rowerowa jest już w trakcie budowy w ramach odrębnego zadania, a prace na tym 5,2-kilometrowym odcinku mają się zakończyć w trzecim kwartale bieżącego roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz